Tilgange

Mentaliseringsbaseret tilgang i behandlingsarbejdet.


At arbejde mentaliseringsbaseret er betydningsfuldt i en socialpædagogisk praksis af flere grunde. Det handler om, at tilbyde de unge et naturligt udviklingsfremmende samspil således, at de unge tilegner sig de nødvendige evner og færdigheder for at kunne leve et mere meningsfuldt og stabilt liv.
Tilgangen indeholder bl.a. en forståelse af og en pædagogisk tilgang, forarbejdet med både traumer og psykiske lidelser. Dette finder vi yderest relevant, da en stor del af de børn som har brug for et andet skoletilbud har oplevet traumer og/eller psykiske lidelser.

 

Tilbuddet understøtter de unges indflydelse på eget liv. Dette synliggøres gennem tilbuddets mentaliserende tilgang, for at sikre forståelsen og medinddragelse af de unge.
Når tilgangen til eleverne er mentaliseringsbaseret, øges de unges muligheder for at udvikle sig på en række kerneområder, og det kan bidrage til forebyggelse af de psykiske lidelser og den selvskadende adfærd.

Narrativ tilgang i behandlingsarbejdet.


Vi arbejder ligeledes med en narrativ tilgang, så vi lærer børnene at udforske og genfortælle de historier, de har om sig selv. Vi hjælper dem med at forstå og håndtere deres udfordringer. I den narrative tilgang er det vigtigt at anerkende, at historier ikke er faste og uforanderlige, men kan ændres overtid. Vi hjælper børnene med at skabe nye, konstruktive og mere positive fortællinger om sig selv og deres liv.

Anerkendende pædagogik


Helt overordnet arbejder vi ud fra en anerkendende tilgang til hvert enkelt barn, hvor barnet bliver værdsat som en unik person med sine egne styrker, svagheder og behov. Det handler for os om at skabe et positivt og støttende miljø, hvor alle føler sig trygge og respekterede. Vi har fokus på at skabe en positiv og støttende relation til børnene, som er baseret på samarbejde, tillid og respekt, da vores værdi er at opbygge deres selvværd og selvtillid.

Rosenthal-effekten


Vi har gode erfaring med at arbejde ud fra Rosenthal-effekten (også kaldet Pygmalion-effekten) som er et socialt fænomen, hvor ens opfattelse af andre personer kan udvikle sig til en slags selvopfyldende profeti, fordi ens bevidste og ubevidste behandling af disse personer trækker deres udvikling i en retning, som passer til ens opfattelse. Effekten er især blevet undersøgt indenfor undervisning og der påvises, at bevidstheden om, at man arbejder med et specielt godt materiale i sig selv, medfører et bedre resultat end det modsatte.

Mange mennesker kan ikke se fordelene ved fx at have ADHD.


Ja, det er rigtigt at, ADHD kan præsentere nogle udfordringer, men der er også mange fordele ved at have ADHD. Mange elever med ADHD er kreative og tænker ud af boksen. De kan også være meget energiske og have en høj grad af vedholdenhed og entusiasme for projekter, som de er passionerede omkring. Ofte har elever med ADHD også en stærk evne til at tænke hurtigt og håndtere komplekse problemer. Vores fokus vil derfor altid være at hjælpe vores elever med at fokusere på det positive og finde frem til de aktiviteter og læringsmiljøer, der hjælper dem med at udvikle deres styrker og interesser. 

Alle har et særligt behov, når de kommer til os.


At hjælpe elever med særlige behov kræver en individuel tilgang, der tager hensyn til deres unikke styrker og udfordringer. Nogle metoder, der kan hjælpe lavt begavede elever, inkluderer at tilbyde ekstra støtte og ressourcer, differentieret undervisning, der tager højde for deres behov og at skabe et positivt og støttende læringsmiljø. Det er også vigtigt at arbejde tæt sammen med forældrene og eventuelle specialister eller terapeuter for at sikre, at eleverne får den bedst mulige støtte og undervisning.

unsplash