Skolen Krøl ønsker at sende en stor tak til vores dygtige samarbejdspartnere.
Jeres dedikation og støtte betyder alt for vores elever.
I gør en stor forskel i vores elevers liv, og vi værdsætter jeres vigtige bidrag til skolens fællesskab.
Rødovre
Essensen af vores skole
Vi vil skabe en skole, hvor alle eleverne bliver så fagligt dygtige, livsduelige og erhvervsparate som muligt. Den enkelte elev skal forlade skolen bedst muligt rustet til at indgå i et uddannelsesforløb og mestre et ungdoms- og voksenliv.
Vores skoletilbud er et erhvervsrettet tilbud, som gør, at de unge mennesker får nemmere ved at se en fremtid for sig efter folkeskolen.
Mange unge oplever, at det er svært at vælge en ungdomsuddannelse.
Særligt erhvervsuddannelserne opleves som det atypiske og krævende valg, der blandt andet forudsætter, at man kender sine egne styrker og interesser.
Vi vil gerne understøtte praksisfagligheden i undervisningen, så det inspirerer eleverne til at få en erhvervsfagliguddannelse og muligheder for at omsætte teori til praktisk arbejde og skabe noget med deres hænder.
Ligeledes gøres de unge bevidste om deres egne styrker og anerkender samt synliggøre deres praktiske kompetencer, der skal hjælpe dem videre til uddannelse. Vores samarbejde med virksomheder fra lokalområdet skal være med til at styrke karrieremulighederne for eleverne samt skabe flere arbejdspladser i kommunen.
Dårlige oplevelser
Ofte har eleverne en masse dårlige oplevelser og nederlag med sig, som vi gerne vil være med til at ændre. Vi lægger vægt på en anerledes dag for eleverne og de tilbydes derfor en skolegang i mindre omgivelser uden for mange forstyrrelser, som gør vores tilbud mere rummeligt og overskueligt for eleverne.
Vi arbejder med en faglig systematik og special-pædagogisk viden om, hvilken betydning ADHD og autismevanskeligheder kan have for socialt samspil og udviklingen af sociale kompetencer hos den enkelte.Vi har et tæt tværprofessionelt teamsamarbejde mellem lærere og pædagoger, som har et helhedsorienteret fokus på elevens trivsel og videreudvikling.
Tryghed for alle elever, medarbejdere og forældre er centralt for at sikre et godt skoleliv. Vi har en nultolerance overfor mobning, vold og trusler. Derfor arbejder vi kontinuerligt med konfliktforebyggelse, som understøtter en god hverdag for alle. Vi er bevidste om, at konflikter opstår og er en del af hverdagen, men medarbejdere, forældre og elever har en forpligtelse til at samarbejde om at finde gode løsninger igennem dialog.
Samarbejde
Vi ønsker et tæt samarbejde med forældrene og de tilbydes derfor ugentlige opringninger samt personlige samtaler med eller uden deres barn en gang om måneden. Vi har i samarbejde med en coach og en fysioterapeut udviklet nogle forældreredskaber, hvor de vil blive tilbudt sparring til at klare de udfordringer, de har i hjemmet.
Gennem en anerkendende, rolig og forudsigelig hverdag arbejdes der systematisk med at sikre, at den enkelte elev får de nødvendige sociale og faglige kompetencer til at mestre et ungdoms- og voksenliv.
Her er de forebyggende, foregribende og indgrib-ende strategier gennemgående for al trygheds-skabende arbejde på Skolen Krøl.
Vores hverdag
Eleverne vil hver morgen møde ind kl 8.00 til et fornuftigt morgenmåltid. Vi prioriterer, at eleverne får en rolig og velkendt morgen, samt et fornuftigt måltid som brændstof til dagens læring. Kontinuitet, forudsigelighed samt struktur skaber trygge rammer for alle og hermed tænker vi også på forældrene.
Vi ved fra vores forældrearbejde, at der ofte opstår konflikter fra morgenstunden, da forældrene har de bedste intentioner med at få deres barn til at spise, inden de tager skole, hvilket ofte mislykkedes og barnet får en dårlig start på dagen.
Tre af ugens dage vil vi være på skolen, hvor eleverne har fagfaglig undervisning af linjefagsuddannet lærere samt pædagoger til den nødvendige støtte.
Vores praktik
Eleverne vil have et fast praktiksted en gang om ugen med et skift hver anden/tredje måned. Her vil vi i samarbejde med eleverne skrive ansøgninger og lave opsøgende arbejde, så de bliver medinddraget i de forskellige processer, de vil skulle bruge i deres voksenliv.
Eleverne vil få besøg samt støtte af deres velkendte voksne.
Vi vil løbende lave opfølgning på stederne, og vi vil inddrage deres læring fra stederne til det skolefaglige og omvendt, da eleverne har brug for at se formålet med undervisningen for at kunne deltage aktivt.
Praktikstederne vil primært være hos lokale virksomheder, så eleverne kan få prøvet kræfter af med at arbejde som: tømrer, murer, elektriker, mekaniker, cykelsmed, pædagog, SOSU medhjælper, frisør/kosmetikker eller butiks-assistent.
Ønskes andet søger vi mulighederne for dette. Da praktikstederne primært er hos lokale virksomheder, vil de ligeledes være i cykel afstand for eleven.
Er der brug for anden transport, vil det blive aftalt individuelt.
Vi vil have en fast ugentlig fagekskursion, som tilrettelægges efter undervisningen samt elevernes behov for social træning eller andet.
Vi arbejder ud fra den verden og hvor i nuet eleverne befinder sig i.
Vores erfaring med undervisning udenfor klasseværelset og skolens område har virkelig båret frugt på den lange bane.
Vi ved både fra elever og forældre, at eleverne profiterer af anderledes undervisning.
KONTAKT OS
Sikker mail: skolenkroel@skolenkroel.dk
CVR- nummer 44440830